Svara på vår undersökning om gymnasievalet och ha chans att vinna presentkort á 1 000 kr på Filmstaden! ✨📽️ Gör undersökningen här!

Läxhjälp i hemmet

Hand som skriver på ett papper

Hur fungerar läxhjälp i hemmet?

Läxhjälp i hemmet kostar oftast för dig som elev och innebär att en lärare kommer hem till dig och ger antingen privatundervisning eller undervisar dig tillsammans med syskon, klasskamrater eller kompisar. Läxhjälp i hemmet är smidigt för dig som elev eftersom du slipper ta dig till en lokal för att få hjälp med dina läxor. Dessutom får du läxhjälp i en miljö där du känner dig trygg och säker.

Olika typer av läxhjälp i hemmet

Du kan få hjälp med specifika ämnen som matematik, fysik eller engelska eller få extra hjälp att plugga inför specifika prov eller nationella prov.

Vad gör jag om jag inte är nöjd med läraren eller med upplägget på läxhjälpen?

Många läxhjälpsföretag arbetar mycket med att regelbundet följa upp hur det går för dig som elev och hur du trivs med den lärare du har. Exempelvis får din förälder ofta en rapport via mail eller telefon från din lärare efter ett visst antal läxhjälpstillfällen eller till och med efter varje lektion så att denne ska vara uppdaterad om hur det går för dig.

Få rutavdrag för läxhjälp i hemmet

Det är möjligt för föräldrar och vårdnadshavare att göra skatteavdrag för läxhjälp som utförs i hemmet. Avdrag kan göras med som mest halva arbetskostnaden och det går att göra avdrag med max 50 000 kr per år. OBS! För arbete som utförs efter 1 augusti 2015 är det inte längre möjligt att göra rutavdrag för läxhjälp. För information om vad som gäller vänd dig till Skatteverket.

Annonser

Du kanske också är intresserad av: