Svara på vår undersökning om gymnasievalet och ha chans att vinna presentkort á 1 000 kr på Filmstaden! ✨📽️ Gör undersökningen här!

Det nya betygssystemet

Eleverna är inte nöjda med det nya betygssystemet med A-F som infördes i den svenska skolan 2011. De menar att det är för svårt att få betyget A, vilket sänker motivationen för gymnasieeleverna. Skolverket menar att det hela är ett missförstånd över hur betygssystemet ska fungera.

Det nya betygssystemet sen 2011Eleverna är inte nöjda med det nya betygssystemet

Nyligen uppmärksammades Jennifer Janssons blogginlägg med rubriken ”Förlåt Skolverket för att jag inte är mer än människa” stort och debatten om betygssystemet i den svenska grundskolan och gymnasiet har återigen blossat upp. I sitt blogginlägg tar Jennifer upp de orimliga krav som hon tycker har kommit i samband med att det nya betygssystemet infördes 2011. Skolverket menar att det inte ska gå till som Jennifer beskriver och att det hela är ett missförstånd.

Är kraven orimliga med den nya betygsskalan?

"För att få ett A som slutbetyg i kursen så måste du vara bäst varje gång och det finns inga utrymmen för misstag. Detta lägger större krav och ansvar på oss elever vilket leder till stress, press och prestationsångest. Jag vet elever som gått in i väggen på grund av detta. På grund av att deras drömmar och mål krossats under det nya betygssystemet" skriver Jennifer i sitt blogginlägg.

Det som Jennifer och många andra gymnasieelever har klagat på är nämligen att det har blivit allt svårare att få det högsta betyget A med det nya systemet. Många elever har lyft fram exempel där de har fått betyget A på alla inlämningar och prov förutom ett prov där de har fått betyget E, och att det sedan slutat med att eleven har fått betyget D i terminsbetyg. På det här sättet går det inte att ha en dålig dag eller en svacka, utan som elev måste du prestera på topp hela gymnasiet igenom. Många elever ifrågasätter att det är på det här sättet och menar att det är ett betygssystem som sänker motivationen för svenska gymnasieelever.

Hur är det tänkt att betygssystemet ska fungera?

Skolverket menar att det hela är ett missförstånd både från elevernas och lärarnas håll och att det inte ska gå till på det sätt som beskrivs i exemplen.

– Ja, för att få betyget A, C eller E måste eleven ha allt uppfyllt som finns beskrivet. Men en vanlig missuppfattning är att man inte får misslyckas med någonting. En elev ska ha möjlighet att komplettera sig på de kriterier där man är svag, säger Karin Hector-Stahre, chef för prov- och bedömningsenheten på Skolverket till SVT.

Ett problem som kan ha lett till missförståenden med det nya betygssystemet kan vara lärare som inte har satt sig in i det nya systemet ordentligt. Karin Hector-Stahre menar dock att Skolverket har skött utbildningen väl.

– Skolverket har gett ut en mängd stödmaterial i och med det nya betygssystemet. Där man har fått tid att sätta sig in i det och samarbeta kring bedömning, där känner lärarna sig trygga i sin bedömning, säger hon.

Såhär fungerar det nya betygssystemet som infördes 2011

Innan 2011 fick elever i grundskolan ett av dessa betyg; G (Godkänd), VG (Väl godkänd) och MVG (Mycket väl godkänd). Elever kunde även få IG (Icke godkänd).

I samband med att nya läroplaner infördes 2011 infördes även en ny betygsskala från A till F, där det högsta betyget är A och F är underkänd. Det är fler betygssteg än i den tidigare skalan och det är menat att det ska vara svårare att få ett A än vad det var att få ett MVG.

Källor: svt.se, Skolverket

[Facebook:like]