Svara på vår undersökning om gymnasievalet och ha chans att vinna presentkort á 1 000 kr på Filmstaden! ✨📽️ Gör undersökningen här!

Stöd för särskilt begåvade elever

Elever som är särskilt begåvade misstas ofta för att vara krävande och stökiga och deras begåvning går på så sätt till spillo. Skolverket har tagit fram speciellt stödmaterial för att lärare och rektorer på ett bättre sätt ska kunna möta denna typ av elever på bästa sätt.

Stöd för särskilt begåvade elever

Stödmaterial för att möta särskilt begåvade elever

Skolverket har presenterat särskilt stödmaterial för att stötta elever som är särskilt begåvade. Denna grupp av elever riskerar många gånger att fara illa i skolan och uppfattas som stökiga och ointresserade. Cirka fem procent av alla elever är särskilt begåvade.

Kunskapen behövs

Med särskilt begåvad menas en elev som har en förmåga som är avsevärt mycket starkare än vad som är typiskt. Bland lärare och rektorer finns det ett stort behov av att få mer kunskap om särskilt begåvade elever. Ofta ses dessa elever som krävande och stökiga och det finns exempel på elever som felaktigt diagnosticerats med ADHD. Det är med utgångspunkt från detta som Skolverket i förra veckan presenterade stödmaterial som ska hjälpa skolorna att förbättra sitt arbete med särbegåvade elever.

Johan Börjesson, undervisningsråd Skolverket, och Kjell Hedwall, avdelningschef Skolverket, skriver i DN 28/5 att ungefär fem procent av alla elever kan räknas in i gruppen särskilt begåvade elever. De poängterar att eleverna i den här gruppen har kunskaper och förmågor utöver det vanliga och att det är ett slöseri att inte ta tillvara på dessa begåvningar.

Så ska särskilt begåvade elever mötas

I stödmaterialet från Skolverket summeras tre huvudpunkter för skolans uppgift att möta särskilt begåvade elever:

1.) Det är viktigt att se till att eleven utmanas kunskapsmässigt och intellektuellt. Fokus ska vara på lärande istället för på prestation. Ge eleven möjlighet att delta i meningsfulla diskussioner med andra som förstår deras komplexa resonemang.

2.) Ge möjligheter för eleven att utveckla de kunskaper, de färdigheter och den studieteknik som är förutsättningar för att kunna lyckas i högre studier.

3.) Stöd elevens socioemotionella utveckling. Det är helt avgörande med acceptans och respekt från lärare. Det är även viktigt för många elever att få samarbeta med andra särskilt begåvade elever – och på så sätt få känna sig normala – åtminstone i delar av undervisningen.

Här hittar du Skolverkets material för att utveckla arbetet med särbegåvade elever

Källor: Skolverket.se; Dn.se

[Facebook:like]