Svara på vår undersökning om gymnasievalet och ha chans att vinna presentkort á 1 000 kr på Filmstaden! ✨📽️ Gör undersökningen här!

Plugga utomlands efter gymnasiet

Vill du gå gymnasiet hemma i Sverige men är sugen på att plugga utomlands senare? Du kan välja att ordna med utbytet på egen hand, då kan du åka direkt efter studenten – dessutom kan du få hjälp med din ansökan.

Vy över Sydney

Vill du gå gymnasiet hemma i Sverige men är sugen på att plugga utomlands senare? Lugn, det finns såklart gott om möjligheter att plugga utomlands efter gymnasiet!

Många svenska universitet och högskolor har samarbeten med skolor utomlands och erbjuder möjlighet att åka på utbyte i andra länder under studietiden. Du kan också välja att ordna med utbytet på egen hand, då kan du ta hjälp av experter på utlandsstudier på blueberry.nu med råd, tips och stöd vid din ansökan. Via Blueberry kan du söka till ett universitet eller college utomlands under en termin, ett år eller ett helt program.

Du måste inte ha påbörjat eftergymnasial utbildning i Sverige innan du åker – perfekt för dig som är ivrig att komma iväg efter studenten! Det finns även flera skolor som inte kräver att du har högskolebehörighet. Se vilka destinationer du kan välja mellan om du vill plugga utomlands direkt efter gymnasiet.

Välj mellan olika destinationer

Ett bra tips är att påbörja din ansökan under gymnasietiden om du vill åka direkt efter studenten. Om du vill plugga utomlands är det viktigt att vara ute i god tid. Du bör ansöka minst 3–4 månader innan kursstart.

Hos Blueberry kan du hitta ditt college eller universitet i många olika länder i Europa, Asien, Nordamerika och Oceanien. Varför inte ta en tripp över Atlanten, åka halvägs runt jordklotet till ännu varmare breddgrader, eller studera musik och film i Europa? Läs mer om destinationerna här!

Så här funkar det:

1. STUDIERÅDGIVNING FÖR UTLANDSSTUDIER

På Blueberry får du hjälp att navigera genom djungeln av studier utomlands. Du bokar in en kostnadsfri rådgivning med en personlig handledare som hjälper dig att hitta ett land och ett college/universitet som passar in i dina framtidsplaner och önskemål.
  2. ANSÖKAN

Du börjar med att fylla i en digital ansökan på blueberry.nu. Efter det kommer du att få hjälp att samla in de ansökningshandlingar som Blueberry behöver för att sedan sköta hela processen med din skola, på rätt sätt och i rätt tid.
  3. ANTAGNINGSBESKED

När du blivit antagen till ditt college/universitet får du hjälp med nödvändiga processer som att söka CSN-lån, köpa försäkring, boende och visum med mera. Blueberry anordnar även Pre Departure-kvällar innan avresa där du får chansen att träffa andra Blueberry-studenter som ska till samma land och samma skola.
  4. TERMINSSTART

Dags för avresa! Du betalar in din terminsavgift direkt till din skola. Den hjälp du får av Blueberry är alltid kostnadsfri. Blueberry finns även tillgängliga om det skulle dyka upp frågor eller funderingar på din nya skola under studietiden.

Annonser