Svara på vår undersökning om gymnasievalet och ha chans att vinna presentkort á 1 000 kr på Filmstaden! ✨📽️ Gör undersökningen här!

Recensera din gymnasieskola!

Du som går eller har gått på gymnasiet kan lämna ett omdöme om din gymnasieskola genom att skriva en recension på gymnasium.se – framtida gymnasieelever vill veta vad du tycker!

Tre elever som sitter och pekar på en datorskärm

Många som nu står inför sitt gymnasieval läser recensioner för att få en bild av hur det är att gå på olika skolor. Du kan lämna ett omdöme om din gymnasieskola genom att skriva en recension på gymnasium.se – framtida gymnasieelever vill veta vad du tycker!

Att ta del av andras åsikter är ett av de vanligaste sätten att bilda sig en uppfattning om en produkt, vara, tjänst – eller bara i största allmänhet. För gymnasieskolor gäller såklart samma sak, och vem har bättre koll än eleverna själva? Vi på gymnasium.se är glada över att tusentals elever redan tagit sig tid att skriva recensioner och uppskattar att det fortsätter komma in fler! Här har vi samlat några tips på vad du kan tänka på när du recenserar din skola.

Lyft det positiva

Är du supernöjd med din skola? Beröm den! Lämna en recension där du beskriver vad som fått dig att trivas och vad som har varit extra bra. Framtida elever letar efter olika saker hos sin framtida skola, kanske lyfter du något som blir avgörande i någon annans val?

Exempel på saker du kan lyfta:

• En spännande kurs på ditt program
  • Lärare som varit engagerade och gett bra stöd i undervisningen
  • Om skolan har snygga och fräscha lokaler
  • Att schemat och undervisningen haft ett bra upplägg
  • Bra stämning i klassen
  • Roliga aktiviteter eller praktik

Ge konstruktiv kritik

Kanske fanns det något som din skola behöver jobba på? Om du lämnar ett lågt betyg – var konstruktiv och förklara vad ditt låga betyg beror på.

Tips på konstruktiv kritik:

• Var saklig. Berätta vad du är missnöjd med
  • Förklara. Varför är du missnöjd?
  • Använd god ton, att argumentera är bättre än att attackera
  • Undvik personangrepp och kränkande språk
  • Ge exempel på hur skolan hade kunnat bli bättre

Att lämna konstruktiv kritik är viktigt för att de som läser din recension ska kunna förstå varför din upplevelse var negativ. Recensioner är offentliga och även skolan kommer att kunna se din kommentar. Om du är konstruktiv är chansen också större att skolan tar till sig din kritik och gör något för att förbättra sig.

Recensera din skola här!

Så jobbar gymnasium.se med recensioner

För oss på gymnasium.se är det viktigt att vara en trovärdig källa. Som Sveriges största söktjänst får vi in väldigt många recensioner och för att visa transparens låter vi både positiva som negativa kommentarer synas. Alla recensioner kan kommenteras och på så sätt kan skolan också visa transparens och bemöta kritik öppet.

Det finns fall då vi väljer att inte publicera en recension. Skulle en recension till exempel innehålla personangrepp och sakna konstruktiv kritik, väljer vi på gymnasium.se att inte visa recensionen. Vi meddelar då personen som skrivit kommentaren, via den e-postadress som angivits vid recensionstillfället, att recensionen inte kommer att publiceras och varför. Recensenten har då möjlighet att omformulera texten eller skriva en ny recension. Vi nekar inte recensioner enbart på grund av att de är negativa. Elever som skrivit recensioner har även rätt att kontakta oss på gymnasium.se för att be oss ta bort recensioner som de inte längre står för. Här kan du ta del av vår policy för recensioner.

Annonser