Filtrera efter
Design och produktutveckling (TE4)
Visa alla filter
Läs hur vi sorterar resultat
Vill du vet mer om hur vi sorterar resultat? Läs mer om hur vi rankar program i sökresultatet.
Visar 1-4 av 4 träffar
Annonser

Populära platser

Reportage inom Design och produktutveckling (TE4)

Profilen Design och produktutveckling

En av fyra möjliga profiler på teknikprogrammets fjärde år är profilen design och produktutveckling. Inom den här profilen är det tänkt att du som elev ska få fördjupade kunskaper om form, funktion och konstruktion.

På profilen design och produktutveckling arbetar du med allt från skiss till modell där CAD-programvaran är ett viktigt verktyg under arbetets gång. Samspelet mellan teknik, design, marknad, tillverkning, miljö och kvalitet är något som framförallt betonas under utbildningen.

Inom profilens ramar ska du även få kunskap om produktionsfilosofi. Produktionsfilosofi innebär att du får kunskaper om förbättringsarbete på olika nivåer i en organisation. Du ska även få fördjupade kunskaper och färdigehter inom arbetsområden som projektledning, projektstyrning, teknisk dokumentation samt hur du på olika sätt kan skydda innovationer.

Vad gör en design- och produktutvecklare?

Design och produktutvecklare låter ju ballt! Men vad gör man egentligen som produktutvecklare? Enkelt beskrivet kan man säga att du är länken mellan idé och verklighet. Du ansvarar för produktens konstruktion och har direkt kundkontakt. Att producera en ny spännande produkt idag handlar inte bara om hur den ser ut och vad den kan göra, utan även om den är miljöanpassad, om den är ergonomisk, prisvärd och flera andra parametrar. Och det är just du, med dina estetiska och tekniska kunskaper som ska anpassa produkterna efter de krav som ställs idag.

Framtida arbetsområden

Efter att ha läst ett fjärde tekniskt år med profilen design och produktutveckling kan du ta klivet in i arbetslivet inom bland annat dessa områden:

• Projektledning
  • Maskinteknik
  • Datorstyrd design
  • Konstruktion, Konstruktör
  • Produktutvecklare
  • CAD-ritare
  • Kvalitets- och miljösamordnare

Behörighet till gymnasieingenjör med profil design och produktutveckling

En elev är behörig att söka det fjärde året om de på gymnasiet har läst teknikprogrammet eller har en likvärdig utbildning. Det fjärde året behöver inte påbörjas i direkt anknytning till att eleven avslutat sina gymnasiestudier, utan kan göra ett studieuppehåll om det skulle önskas. Studierna måste dock påbörjas senast det kalenderår eleven fyller 22 år.

Skolverket håller på att ta fram föreskrifter för ytterligare behörighetskrav. Innan dessa trätt i kraft gäller det som beskrivs ovan.

Om en elev vill söka in till det fjärde året gör hen det till sin hemkommun. Om det skulle vara så att den sökta utbildningen anordnas av en annan huvudman än elevens hemkommun, ska ansökan sändas vidare till denne.

Övriga profiler på fjärde året

Utöver profilen design och produktutveckling finns ytterligare tre profiler inom programmet gymnasieingenjör:

• Informationsteknik
  • Produktionsteknik