Sök utbildning 👉

Vilket program för att bli tandläkare

01 dec 2013
Hej, jag vill gärna bli tandläkare men jag vet inte vilken linje jag ska gå på, jag vet inte vilket som är bättre om jag går på naturvetenskap eller på samhälle?
Och hur många år tar det för att bli tandläkare?

02 dec 2013

Hej!

Vad kul att du har bestämt dig för vad du vill jobba som i framtiden!

Här kan du läsa om utbildning för att bli tandläkare

Vanligtvis är utbildningen till tandläkare fem år på högskola/universitet.

För att kunna komma in på Tandläkarutbildningen ska du ha grundläggande behörighet + Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2 och Matematik 4. Dessa kurser ingår i Naturvetenskapsprogrammet med inriktning Naturvetenskap. Jag skulle därför säga att det är den mest passande utbildningen för dig att läsa då du är säker på att du får läsa de kurser som behövs för att bli behörig till en tandläkarutbildning. Ett alternativ är annars att läsa ett annat program, men du måste då själv välja till att läsa Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2 och Matematik 4, vilket troligtvis blir krångligare för dig.

Lycka till med ditt gymnasieval!

Mvh, Christine på Gymnasium.se