👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Kan man gå Samhällsvetenskapsprogrammet och bli läkare?

23 nov 2014
Jag undrar om det är möjligt att gå samhällsvetenskapliga linjen och ändå kunna utbilda sig till läkare? Idealet är ju att gå natur när man vill bli läkare, men jag vet att jag inte skulle klara av den linjen så jag funderar på att gå samhäll och efter gymnasietiden gå ett basår i matte och NO för att till sist bli läkare. Är det möjligt eller måste man gå natur för att kunna bli läkare?

28 nov 2014

Hej!

Precis som du säger är det optimala att läsa Naturvetenskapsprogrammet, inriktning Naturvetenskap för att plugga till läkare sen.

Om du går Samhällsvetenskapsprogrammet och läser ett basår i matte och NO efter det så hamnar du i en annan urvalsgrupp än de elever som söker till läkarprogrammet med sina betyg direkt från gymnasiet. Det kan då finnas färre platser i den urvalsgrupp du söker i än de som söker direkt från gymnasiet, men det behöver inte betyda att det blir svårare för dig att komma in.

Lycka till med gymnasievalet!

Mvh, Christine på Gymnasium.se