Sök utbildning 👉

Samhällsvetenskapsprogrammet (SP), turism i Göteborg?

21 jan 2010
Hej
Min dotter skulle vilja läsa samhällsprogrammet med valbar kurs "turism", jag tror det skulle heta "Samhäll/samhäll med valbar kurs turism". Men eftersom det är en bit för henne att åka dit så undrar vi vilka andra skolor i Göteborgsområdet som tillhandahåller de kurserna? Skulle det t ex vara möjligt att läsa detta på Katrinelundsgymnasiet och ev. ha turism-lektionerna på Burgården? Hon är nämligen också intressered av att söka till Katrinlunds idrottsgymnasium, men där verkar man bara kunna välja den "traditionella" inriktningen på samhällsprogrammet.

Jag har sökt inne på gymnasie.se sidan,men inte funnit svar på våra frågor. Tacksam om ni kan hjälpa oss.

Mvh/Helén

Hej!

Jag förstod det som att det program ni sökte på Burgården var ett specialutformat program - turismgymnasiet. Jag skulle rekommendera att ni kontaktar skolan i fråga om ni kan lösa det så att hon läser enbart turismkurserna där.

För att ta reda på vilka kurser man kan söka som individuellt val på skolorna bör ni kontakta varje skola och be dem skicka er en lista på deras utbud.

Om det inte finns en skola med det utbud som din dotter önskar kan hon söka till en gymnasieskola i en annan stad. Här kan ni läsa mer om riksrekrytering, frisök och riksintag.

Det finns också vissa riksrekryterande utbildningar inom turism. Till exempel Samhällsvetenskapsprogrammet (SP), inriktning turism på Vadstenagymansiet

Hoppas detta kan hjälpa er en bit på vägen.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar