Sök utbildning 👉

Orolig för mitt betyg i matte

10 jan 2016

Jag ska snart göra mitt gymnasieval och är väldigt besviken över mina hösttermins betyg, jag har sedan tidigare bott utomlands och tack vare att en del lärare inte haft någon grund (trots uppvisande av utländska betyg) gör det att mina betyg blivit sänkta en del. Jag har alltid haft en dröm om att få gå på Ekonomiprogrammet, Juridik och alltid varit väldigt intresserad av just det. Det tog ett tag för mig att komma in i Svenska skolsystemet igen och har fått F i matte. Nu är det ju bara preliminäruttagningen men jag undrar om det spelar någon roll att jag inte är godkänd i ett viktigt ämne som matte nu, eller om jag fortfarande kan bli preliminäruttagen och få godkänt på vårterminen och komma in? Mår väldigt dåligt utav det här då mina betyg varit väldigt bra sedan innan och jag har tillräckligt med poäng för att komma in på det gymnasie jag vill, det är endast matten som känns som att den förstör en hel del.

12 jan 2016

Hej!

Det är ett preliminärt intag nu, så bara du höjer betyget i matematik under våren så är det inga problem. Du måste ju också ha tillräckligt med poäng totalt men som du skriver så är det matten som oroar dig. Kämpa på med matematiken, så ska du se att det går bra!

Lycka till!

Caroline, SYV