Sök utbildning 👉

Kan jag bli revisor efter att ha läst juridik i gymnasiet?

11 jan 2016
Hej!
Jag går ekonomi juridik och tycker att revisor verkar vara ett intressant yrke. Kan jag utbilda mig till revisor även om jag går juridik inriktningen?

14 jan 2016

Hej!

För att bli revisor behöver du ha läst en ekonomiutbildning vid universitet eller högskola och sedan praktiserat i fem år. Kolla upp den behörighet som behövs för att studera ekonomi efter gymnasiet där du vill plugga, så kan du se om du har läst alla kurser som behövs. Det kan vara så att du behöver ha läst Matematik 3b för att kunna komma in på t.ex ekonomprogrammet efter gymnasiet. Så kolla med SYV på den skola du går nu exakt vilka kurser du behöver ha läst och om du har möjlighet att läsa dessa inom ramen för t.ex individuellt val om det skulle behövas.

Lycka till!
Mvh, Christine på Gymnasium.se