Sök utbildning 👉

Hur gammal får man vara för att gå på gymnasiet?

16 apr 2008
Jo, jag är 18 år och hoppade av min förra skola i andra ring.
Delvis för att det blev för jobbigt med allt resande (2-3h
fram o tebax) och att när man väl kom fram och hade bara en lektion på hela dagen så var den instäld. Nu undrar jag om det är för sent att söka en ny skola till hösten?, om det är för sent kan man söka till våren då?.. om inte hur/vart vänder man sig och vart ligger gränsen för hur gammal man kan vara för att få gå på gymnasiet?

MVH Besviken

Hej!

Vilken otur du har haft. Det som krävs åldersmässigt för att du få börja på ett nytt gymnasieprogram är att du inte har fyllt 20 år. För att du ska kunna börja på ett program till hösten så måste det också finnas lediga platser och då är det bäst att du tar kontakt med en studie- och yrkesvägledare eller studierektor på den skolan du är intresserad av.

För att du ska kunna börja till våren krävs också att du har läst de kurser som de andra kommer att läsa under hösten och att det finns platser på programmet.

Ta kontakt med den skolan det gäller så kan du fråga mer specifika frågor.

Vänliga hälsningar
Maria SYV Studentum