Sök utbildning 👉

Matematik på naturvetenskapsprogrammet och val av gymnasieskola

30 aug 2016
Hej, jag går just nu i 9:an. Jag vill bli antingen en geolog eller en ingenjör och tänker välja natur i gymnasievalet. Men jag är inte så förtjust i matte, jag är inget geni när det gäller matte men klarar mig ändå hyfsat bra i ämnet. Jag gillar NO ämnena men har hört att det är väldigt mycket matte om man väljer natur. Det gör mig orolig att jag inte kommer att gå ut gymnasiet med bra betyg. Också att jag har börjat kolla upp gymnasium som erbjuder natur-program.
Södra Latins Gymnasium har jag hört bra rykte om men jag undrar om den verkligen är bra som recensionerna säger. Skulle bli jätte tacksam om du har information eller tips angående detta:)

11 sep 2016

Angående dina funderingar om matematiken på naturvetenskapsprogrammet kommer du läsa minst matematik 1/2/3 och även matematik 4 om du väljer naturvetenskapsinriktningen. Matematik 4 är en bra kurs att ha läst om du skulle välja att studera vidare till civilingenjör som du skrev om att du funderade på. Hur bra betyg du kommer få på dessa kurser är väldigt svårt att säga något om på förhand, däremot kommer du ha alla chanser att studera detta och få hjälp och stöd i att läsa dig innehållet i kurserna.

Angående dina funderingar om den gymnasieskola du nämner så är recensionerna baserade på de elever som läst där vilket gör att de bör ha bra koll på hur bra eller inte skolan är. Jag kan inte säga varken bu eller bä om skolan men däremot kan det vara en god idé att besöka skolan själv, t.ex. på öppet hus eller som del av skuggning för att du med egna ögon kan se lite mer av hur skolan är.

Med vänlig hälsning // Anders, SYV