Sök utbildning 👉

Läsa om en matematikkurs på gymnasiet

31 aug 2016
Hej! Jag är en tjej som går andra året på gymnasiet men som nu funderar på att byta från Sam-beteende till Barn och fritidsprogrammet med inriktning på fritid och hälsa. Då jag missat två kurser som BF15 har läst så kommer jag att få gå om ett år och läsa med BF16. Jag har läst matte 1b på sam-beteende men är inte alls nöjd med mitt betyg. Nu på barn och fritid så kommer min nya klass att läsa matte 1a eftersom att det är ett yrkesprogram och jag kommer dessutom att gå om ett år, dvs börja i årskurs 1. Kommer jag att kunna läsa matte 1a även fast jag läst matte 1b? Hade varit så himla skönt om det gick att ordna på något sätt :)

Sen har jag en till fråga som jag undrar över och det är följande: om jag väljer att läsa till engelska 6 och svenska 3 på barn och fritidsprogrammet så får jag grundläggande högskolebehörighet. Motsvarar det den behörighet som jag får om jag fortsätter att läsa sam-beteende? Eller får jag någon "bättre" behörighet om jag fortsätter på det programmet jag läser idag (sam-beteende)? Och kommer jag att få samma jämförelsetal av betyg om jag får C i alla kurser på barn och fritid som om jag får C i alla kurser på sam-beteende?

Ha en bra dag, Karro

15 sep 2016

Beklagar det sena svaret på din fråga det har varit klurigt att få fram exakt vad som gäller utifrån din situation.

Från skolverket har jag nu fått fram att: "Den inledande kursen i matematik får enligt gymnasieförordningen bytas ut mot en annan inledande kurs i matematik"

Du kan således läsa matematik 1a nu när du har bytt program. Däremot kan du inte räkna med båda matematikkurserna i din examen senare utan bara en av de två matematik 1 kurser du kommer ha läst.

Angående dina andra frågor så stämmer det att du får den grundläggande behörigheten om du läser de två kurser du nämner. Sedan om behörigheten är lika bra eller inte, det är svårare att svara på då det beror på vad du vill söka till. Via sam/bet kommer du antagligen vara behörig till att söka fler kurser/program på högskola/universitet med om den är bättre eller inte beror mest på vad du vill söka vidare emot efter gymnasiet. Jämförelsetalet blir samma med undantaget att du har lättare att hinna med att läsa kurser som ger dig meritpoäng via samhällsvetenskapsprogrammet än via barn- och fritidsprogrammet.

Hör mer än gärna av dig om det är något mer kring detta du funderar på och återigen ber jag om ursäkt för det väldigt sena svaret! // Anders