Sök utbildning 👉

Byta gymnasieskola

02 sep 2016
Hej! Jag har nu gått på gymnasiet i två veckor och jag trivs verkligen inte. I tisdags så sökte jag reservplats på en annan skola och två olika linjer på den skolan. Jag står som första reserv på båda, men jag klarar inte av att vänta längre på att få en plats. Är det vanligt att folk byter skola även tredje och kanske fjärde skolveckan? Sedan så undrar jag om man kan kontakta rektorn på skolan och fråga om man kanske kan få en plats trotts att det är fullt, eller det kanske inte fungerar så?

06 sep 2016

Det är svårt att säga om det är vanligt eller inte att elever byter skola under exempelvis tredje och fjärde veckan men självklart händer det ibland. Att du står som första reserv ökar dina chanser att komma in då det ju endast krävs att en person byter eller hoppar av.

Angående din fundering om att höra av sig till rektor, så går det såklart att göra det för att höra om hur det går. Däremot är det nog så att om klassen är full så är den full, men du kan som sagt höra av dig för att se hur det ligger till.

Lycka till med att komma in på den nya skolan // Anders, SYV