Sök utbildning 👉

Val av program för att bli behörig till att läsa vidare till tandläkare

03 sep 2016
Finns det någon annan gymnasieval att välja än naturvetenskap för att bli tandläkare?

07 sep 2016

Det som gäller för att vara behörig till vidare studier mot att bli tandläkare på högskola/universitet är att du dels har den grundläggande behörigheten till vidare studier samt en särskild behörighet. När det gäller den grundläggande behörigheten får du den via en examen på alla de högskoleförberedande programmen (och du kan komplettera ihop till den på de yrkesförberedande programmen också). Angående den särskilda behörigheten till att studera vidare mot att bli tandläkare behöver du ha läst följande ämnen:

Matematik 4, Biologi 2, Kemi 2 och Fysik 2.

Alla dessa fyra ämnen ingår i natur/natur vilket gör att du med en examen därifrån blir behörig till att läsa vidare till tandläkare. Det bör gå att få ihop dessa med andra inriktningar t.ex. natur/sam eller teknik/teknikvetenskap men då behöver du se vilka kurser som skolan har med som programfördjupning etc.

Sedan finns det såklart också möjligheten att läsa ett annat program på gymnasiet och sedan komplettera upp med de ämnen som saknas senare men då tar det ju såklart längre tid än de tre år du går på gymnasiet. För att ge ett kortfattat svar på din fråga, ja det kan gå med andra program, men det enklaste valet är att läsa naturvetenskap för att få ihop de kurser du behöver ha läst.

Lycka till med studierna till att bli tandläkare // Anders, SYV