Sök utbildning 👉

Jag vill bli läkare/kirurg eller polis, vilket program passar då?

05 sep 2016
Hej!
Jag vill bli polis eller läkare/kirurg men undrar vad man ska gå för gymnasie? Finns det något som innehåller ämnena som behövs till båda de yrkena eftersom jag inte har bestämt vilket jag vill bli? Mvh: vilma

11 sep 2016

Det enklaste sättet att bli behörig till att studera vidare mot läkare/kirurg är genom att läsa naturvetenskap med naturvetenskaps inriktning. Då blir du behörig dit utan att behöva tänka på vilka kurser du lägger till. Det kan gå bra med naturvetenskapsprogrammet med samhällsvetenskaps inriktning eller möjligen någon av teknikinriktningarna men då behöver du tänka på vilket kurser du lägger till (exempelvis som individuellt val) för att kunna bli behörig direkt efter gymnasiet.

Det är förhållandevis enklare att bli behörig till att studera vidare mot polisyrket utifrån val av gymnasieprogram. Du blir behörig med flera av de högskoleförberedande programmen, t.ex. naturvetenskapsprogrammet. Däremot finns det en del andra antagningskrav för att bli polis: https://polisen.se/Bli-polis/Ansokan/Antagningskrav/

För att besvara din fråga i korthet, naturvetenskapsprogrammet med naturvetenskapsinriktningen ger dig behörighet till att studera vidare emot båda de yrkena du nämner.

Med vänlig hälsning // Anders, SYV