Sök utbildning 👉

Går det att byta gymnasieskola?

08 sep 2016
Hej!
Jag undrar att man kan bytta gymnasieskola mot en annan gymnasieskola i samma riktningar.
Först hade jag inte tillräcklig poäng till att komma in i mina första val men när de lägsta jmftal ändrades i augusti, sjönk det jmftal alltså jag har poängen men inte rätt att välja mina första val.
Tack
MVH farhad ahmad

08 sep 2016

Hej Farhad Ahmad,

Det går ofta att byta mellan olika gymnasieskolor även om det inte alltid är möjligt. Det hänger på om det finns en ledig plats för dig i den skolan du vill byta till och om skolan tar emot byten. Du behöver således ta kontakt med den skola du vill byta till och höra med dem hur det ser ut.

Följ denna länk för att få mer information kring byta av t.ex. gymnasieskola: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/byta-gymnasium-gymnasieprogram-5302

Lycka till med bytet av skola // Anders, SYV