Sök utbildning 👉

Åldersgräns för att börja på gymnasiet?

11 sep 2016
Hejsan! Undrar vad åldersgränsen för att börja gymnasium är? Blir 18 I oktober och undrar om jag måste gå på comvux nästa år.

Så nästa år är jag 18, kan jag fortfarande söka till gymnasium?

Bor I Strängnäs Kommun I Södermanland om det spelar roll :) och gymnasiumet jag vill börja på nästa år. Heter Thomasgymnasiumet. :)

Mvh André

12 sep 2016

Hej André,

Skollagen innehåller bland annat följande paragraf: "Gymnasieskolan ska vara öppen endast för ungdomar som avslutat sin grundskoleutbildning eller motsvarande utbildning och som påbörjar sin gymnasieutbildning under tiden till och med det första kalenderhalvåret det år de fyller 20".

I praktiken innebär detta att du som senast kan söka till gymnasiet och börja där när du är 19 år gammal. I ditt fall ska det alltså inte vara några problem för dig att söka till gymnasiet och börja studera där till hösten. Dessa regler gäller i hela landet och mig veterligen är det så överallt.

Lycka till med studierna framöver // Anders, SYV