Sök utbildning 👉

Fråga om komvux

11 sep 2016
Hej! Jag går andra året på natur, och jag har en fråga om komvux. Om jag gör ett gemensamt beslut med min rektor/SYV att ta bort de resterande mattekurserna från min studieplan, med andra ord ta F i de tre kurserna vi har kvar, kommer jag ändå kunna komma in på komvux då? Läste någonstans att man högst får ha F i 200 poäng, och att man inte får läsa upp kurser om man till exempel har F i 300 poäng, vilket jag skulle få om jag väljer att "ta bort" Matte 2,3 och 4.

Jag ska snart ha ett möte om det här med min skola men jag blir jättestressad av att inte veta hur det ligger till.
Tacksam för svar!
Amanda

12 sep 2016

För att få ett exakt svar om hur det fungerar på komvux är det bättre om du antingen vänder dig till komvux och frågar dem där då de är mer insatta i reglerna där. Annars bör SYV på din skola kunna hjälpa dig med din fråga.

Min erfarenhet är att för att nå bästa resultat, då är det bra att vända sig till den utbildningsform/skola som håller i utbildningen och höra med dem kring det exakta regelverket.

Lycka till med studierna framöver // Anders, SYV