Sök utbildning 👉

Är det för sent att byta program nu?

13 sep 2016
Hej!
Jag går i 3an på Kitas gymnasium och läser Handel. Jag känner att jag inte trivs riktigt här och har känt detta ett tag. Jag skulle gärna vilja byta till Hvitfleldtska, till samma program. Jag förstår att detta kan vara svårt då jag är sent ute, men jag undrar om det är omöjligt eller skulle detta gå?

15 sep 2016

När det gäller byte behöver det inte vara försent för att det ska kunna gå vägen. Däremot finns det heller ingen garanti för att det ska kunna gå vägen. Anledningen till detta är att det är skolan som du vill byta till som avgör om du kan byta eller inte. Därför behöver du ta kontakt med dem och se hur de ställer sig kring detta och om det finns möjlighet att byta dit. Det är fördelaktigt om du gör detta så snart som möjligt för att du ska missa så lite som möjligt av terminen.

Byte av skola/program finns det en del som du kan titta vidare på: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/byta-gymnasium-gymnasieprogram-5302

Lycka till framöver // Anders, SYV