Sök utbildning 👉

Arbete efter att ha studerat på ekonomiprogrammet

13 sep 2016
tja!
jag är då 15 år gammal och ska inom några månader välja vilket gymnasium jag ska gå på (åh, så svårt??) och det lutar för tillfället lite mot ekonomi, även om jag velar fram och tillbaks, haha. jag undrar om det går att få jobb som något direkt efter gymnasiet? för på skolan jag överväger att gå på, så står det i beskrivningen såhär; "Man skulle alltså kunna säga att Ekonomiprogrammet är både teoretiskt och praktiskt, då det är både studie- och yrkesförberedande." men jag har alltid trott att det var endast högskoleförberedande? därför undrar jag då vad kan man bli om man går t.ex ekonomi - juridik eller ekonomi - ekonomi? :-)

tacksam för svar!!

13 sep 2016

Ekonomiprogrammet är som du skriver ett högskoleförberedande program vilket i huvudsakligen gör att du förbereds för vidare studier på högskolan. Sedan finns det såklart möjligheten att få arbete direkt efter gymnasiet, det kan du få från alla program men det är omöjligt att svara exakt på hur stor denna möjlighet är.

Efter att ha läst ekonomiprogrammet kan du studera vidare emot yrken inom ekonomi samt juridik, t.ex. mot jurist, civilekonom eller ekonomiassistent. Det finns betydligt fler möjligheter än de få jag har nämnt men det är omöjligt att lyckas nämna alla här.

Hoppas att du hittar ett yrke som passar dig // Anders, SYV