Sök utbildning 👉

Flera frågor om gymnasiet

13 sep 2016
Hejsan, jag går just nu på Petri gymnasium, antagningspoängen är ganska hög där och ligger kring 300p. Och skolan är ganska stor och med många klasser och varje klass har 32 elever. Man brukar säga att då kan lärarna inte kunna fokusera på dig och veta vad som du är bra på, vad du säger under lektionerna... - eftersom lärarna har många elever. Hur många elever får en lärare ha? Är det sant att det är sämre då? Kommer lärarna inte kunna betygsätta dig rättvist eftersom de inte har tid?
Högskoleprovet, är det dåligt och göra det? Hur ändras mina betyg, ser man att jag gjort högskoleprovet för att höja mig? Spelar det någon roll? Är det bättre och få "OK" betyg och sen göra högskoleprovet? Eller Gå till en skola med färre elever för att lärarna kan fördjupa sig i alla?

Är det bättre ifall jag byter till ett mindre gymnasium, (privat gymnasium ska jag byta till i så fall)? Om jag väljer och stanna där en termin för att se om det stämmer med det som hävdas om dåliga betyg, är det okej? Eller är det dåligt och komma in på en annan termin till en annan skola? Kommer det påverka mina betyg på något sätt, förutom att jag då får ta igen det som jag kanske inte lärt mig på den första skolan?
Sorry, det blev rätt så många frågor. Men jag hoppas att jag får svaren på allt, för jag behöver det verkligen! Tack på förhand!

13 sep 2016

Jag ska försöka att besvara dina frågor en åt gången, hojta till om det skulle vara så att jag har missat någon av dem.

1) Mig veterligen finns det ingen exakt högre gräns utan skolan avgör storleken på klasserna.

2) Det finns många faktorer som påverkar hur bra en lärare är och hur bra undervisningen är och det är inte nödvändigtvis så att större klasser automatiskt leder till sämre utbildning.

3) Hur mycket tid lärarna har och hur det kan påverka betygssättningen är svårt att svara kategoriskt på utan kan nog variera från situation till situation.

4) Att göra högskoleprovet kan inte påverka dig negativt utan enbart bidra till att öka dina chanser att komma in på högskolan/universitetet.

5) Om du vill gå till en skola med färre elever eller inte, det är väldigt svårt att säga hur det kan påverka dig då det är väldigt individuellt, vissa trivs bättre i större skolor och andra i mindre skolor.

6) Det kan gå att byta skola men det finns inga garantier till att du kan göra det utan det beror på om det finns lediga platser där. Hur du sedan kommer trivas där beror på skolan och går heller inte att svara exakt på.

7) De kurser som du fått betyg på, de betygen kommer du ha kvar, andra kurser kan du prata med skolan om hur du kan göra, alltså vilka möjligheter som finns.

Jag har försökt att få med alla dina frågor i detta svar, säg till om jag har missat någon av dem så att jag kan besvara dem senare.

Lycka till framöver // Anders, SYV