Sök utbildning 👉

Åldergräns för studier på gymnasiet

21 sep 2016
Hej! Jag är 18år och fyller 19 i Januari 2017 och går tredje året men vill byta skola, har inga problem med att gå om alla tre åren!

Men vad är det som gäller? Hur länge får man gå gymnasie egentligen?

21 sep 2016

Det som gäller kring ålder på gymnasiet är att du som äldst kan vara 19 när du påbörjar dina studier där. Således bör du kunna söka om på nytt till höstterminen 2017 som blir sista chansen för dig. Förutom att börja gymnasiet på nytt kan det eventuellt vara möjligt för dig att byta skola utan att byta program och således börja om gymnasiet. Prata gärna med studie- och yrkesvägledare i din skola för att undersöka vilka möjligheter som kan vara med intressanta för dig.

Lycka till med dina framtida studier // Anders, SYV