Sök utbildning 👉

Byta gymnaieprogram i årskurs två

24 feb 2010
hej!
Jag läser naturvetenskapsprogrammet andra året. Problemet är att jag vill byta till ett samhällsvetenskapligt program, årskurs två, men skolan godkänner inte det för att jag har hög frånvaro och svagt resultat i ämnena kemi och fysik. En annan som har samma frånvaro och betyg fick byta. Hur gör jag för att byta program?

Hej!

Beroende på hur gammal du är kan du söka till samhällsvetenskapsprogrammet på samma sätt som du sökte naturvetenskapsprogrammet i årskurs nio, och möjligtvis få vissa kurser tillgodoräknade vid bytet.

Om du inte vill göra detta så skulle jag rekommendera att du kontaktar Skolverket med dina frågor. De kan säkert komma med förslag på hur du ska gå tillväga. Hoppas det löser sig för dig!

Med vänliga Hälsningar
Linda