Sök utbildning 👉

Vilken intagningspoäng krävs?

11 okt 2016
Hej! Jag går i 9an och undrar hur mycket poäng man behöver för att komma in på hotell och turism?

12 okt 2016

När det gäller poäng för kommande intagningar är det ingen som kan säga det exakt på förhand. Anledningen till detta är att poängen baseras på de elever som söker en utbildning. Om en skola tar in 30 elever i en klass, då blir den lägsta antagningspoängen vad den 30:e bästa eleven har i betyg från grundskolan. Det går alltså inte att veta exakt vilken poäng som kommer krävas, däremot går det att göra en uppskattning baserad på tidigare års poäng eftersom dem brukar vara ungefär samma, även om den kan gå upp eller ner från år till år.

För att titta på tidigare års poäng kan du söka efter det i olika skolor via denna länk:

Med vänlig hälsning // Anders, SYV