Sök utbildning 👉

Kan jag komma in på frisörinriktningen?

22 dec 2016
Hej jag heter Nathalie och jag har 205 poäng i mitt betyg och jag har drömt om att vara frisör hur länge som hälst och jag är jätte besviken på mig för jag fick inget A men kan jag fortfarande komma in på frisör gymnasiet?Jag fick godkänt i alla ämnen jag undra om jag behöver känna mig besviken eller stolt?

23 dec 2016

Hej Nathalie,

Om du har godkänt i alla ämnen är du behörig att söka alla program på gymnasiet (inklusive hantverk - frisör). Däremot kan det som du säkert vet om vara så att du måste ha en viss poäng för att komma in på vissa skolor. Detta har jag inte koll på hur det ligger till för alla skolor i Sverige utan det behöver du själv kolla upp. Du kan se poängen för tidigare år om du följer länken nedan, då får du ett hum om vad som kan krävas för att komma in på de olika skolorna. Poängen kan dock variera en del från år till år så att du har det i åtanke.

God jul och gott nytt år // Anders, SYV