Sök utbildning 👉

Hur viktigt är språk på yrkesförberedande program?

10 maj 2017
Jag undrar hur stor roll språk spelar in i yrkesprogram. Jag ska gå restuarang och livsmedelsprogramet inriktning: Bageri och konditori har inte riktigt bestämt inrikning. Jag tänker att jag vill ha alla förutsättningar man kan få för att jag vill inte ångra mig om språket. Det ena gymnasiumet heter Grillska gymnasium och har inte språk utan dem har tagit bort det. Det andra heter Stockholm Internationella Restaurang och hotellskola dem har både språk och högförberedade ämnena Svenska 2, 3 och engelska 6. Jag är fast och skulle vilja ha hjälp med det här.

11 maj 2017

Om du tänker på att få alla förutsättningar du kan för t.ex. vidare studier efter gymnasiet, behöver man grundläggande behörighet. Man ska kunna lägga till de kurser i Svenska/svenska som andra språk och Engelska som krävs för att få grundläggande behörighet. Du kan se om den första skolan erbjuder de kurser som behövs för behörigheten genom att kontakta skolan direkt och fråga, eller titta på skolans hemsida.

När det kommer till moderna språk så kan man få meritpoäng av moderna språk 3 och 4. Det blir 1,5 meritpoäng för båda kurserna. Det är helt upp till dig vilken skola du vill välja och vad som känns viktigt för dig, om det bara gäller meritpoängen som gör att språket känns viktigt kan du se om skolan som inte erbjuder språk har andra kurser som ger meritpoäng. T.ex. får man 1 poäng av Engelska 7 och vissa matte kurser ger även meritpoäng. Max kan man få 2,5 meritpoäng. Du kan se vilka kurser som ger meritpoäng här: https://antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Gymnasieexamen-2014/Meritpoang/.

Om det däremot handlar om att läsa språken och förbättra dig språkmässigt kan du se om det finns andra möjligheter för dig att läsa språk på skolan som inte erbjuder det. Och om du tänker på hur språk kan hjälpa dig i ditt yrke kan det bero på var du vill jobba, om du t.ex. vill jobba utomlands kan det vara bra att ha med sig språket. Som sagt är det viktigaste att du känner dig nöjd med valet, och om grundläggande behörighet och språk är viktiga för dig kan det hjälpa dig göra ditt val. Om du känner dig osäker kan du testa att skriva ner dina val och skriva för- och nackdelar med varje och se om det hjälper dig framåt!

Stort lycka till! /Aranja, SYV