Sök utbildning 👉

Kan jag komma in i högskolan med ett F?

24 aug 2017
Hej jag går på teknik tredje året tänkte fråga om man har F i fysik 1 men har godkänt i alla andra ämnen kan man fortfarande komma in på högskolan. Skulle gärna vilja ha svar så fort som möjligt!

25 aug 2017

Du kan söka till universitet/högskola om du tar examen från ett nationellt program, har grundläggande behörighet och uppfyller den särskilda behörigheten som kan efterfrågas för vissa utbildningar, den särskilda behörigheten kan se olika ut från utbildning till utbildning. För att ta examen från Teknikprogrammet behöver du uppfylla dessa krav:

• Godkänt i 2250 av 2500 gymnasiepoäng
  • Ett godkänt gymnasiearbete
  • Godkänt i Svenska/svenska som andra språk 1, 2 och 3, Engelska 5 och 6 samt Matematik 1

För att Teknikprogrammet är ett högskoleförberedande program får du grundläggande behörighet direkt till utbildningar på universitet/högskola. Många utbildningar kräver endast grundläggande behörighet men det är vanligt att även en särskild behörighet efterfrågas. Om du uppfyller alla ovanstående kraven för examen borde det inte vara ett problem med ett F och du kan ta examen och få grundläggande behörighet. Dock är det möjligt att just den kursen kan behövas som särskild behörighet, beroende på vad du vill söka till. Här kan du söka på utbildningar och se vilka behörighetskrav det finns: www.antagning.se och här kan du se kraven för examen från ett högskoleförberedande program: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/yrkesexamen-hogskoleforberedande-examen-2335.

Lycka till! /Aranja, SYV