Sök utbildning 👉

Har de Estetiska programmet ett annat meritsystem?

17 okt 2017
Hej, det verkar som att meritgränsen för elever inom de estetiska programmen inte följer samma system som de övriga program. T.ex på Kulturamas naturvetenskap blandat med musikensemble låg medianen på 557 meritpoäng, över 340 poäng som är det vanliga maximumet. Hur fungerar detta "meritvärdesystem" där man kan ha över 340 merit. ?

18 okt 2017

Ja, det är rätt uppfattat! Vissa skolor som har Estetiska programmet använder sig av inträdesprov när du söker in till utbildningen. Om en skola använder sig av inträdesprov sätts provpoängen ihop med ditt meritvärde från 9:an. Därför har vissa av de Estetiska programmen högre intagningspoäng än 320 p.

Petra,SYV