Sök utbildning 👉

Kan jag bli behörig till arkitektutbildningen om jag går estet?

28 okt 2017
Hej!

Jag tycker verkligen om att dansa och funderar därför att dansa på en estetisk linje inriktning dans. Dock har jag alltid tänkt på att studera vidare på högskola/universitet till arkitekt. Kan jag på något sätt få behörighet till arkitektutbildningen även om jag går estet? Finns det några ämenn jag bör lägga till i min gymnasieutbildning?

Jag undrar även om man kan söka till flera olika färdighetsprov inom estet, på olika skolor samtidigt? Precis som att man skulle söka in som vanligt till flera olika gymnasium om man t.ex skulle söka till samhälle? Ifall man kommer in på den ena skolan men inte den andra.

Tacksam för svar! :)

29 okt 2017

Vad roligt att du är intresserad av både arkitektur och dans! Om du vill bli arkitekt kan du efter gymnasiet välja att läsa ett renodlat arkitektprogram, ett civilingenjörsprogram med inriktning mot arkitektur eller ett byggnadsingenjörsprogram med inriktning mot arkitektur. Det finns även högskoleförberedande yrkesutbildning som ger dig grundläggande kunskaper inom arkitektur.

Beroende på utbildning kan kraven variera så kom ihåg att du måste kolla med respektive högskola/universitet som du vill gå på! Men här är ett exempel: för arkitektutbildningen på KTH i Stockholm, Chalmers i Göteborg, Lund och UMA i Umeå är behörighetskraven: Matematik 3b alternativt 3 c, Samhällskunskap 1 b alternativt 1a1+1a2, Naturkunskap 2 (kan ersättas med Kemi 1 samt Fysik 1).

Alltså behöver du om du väljer det estetiska programmet lägga till matte 3 och naturkunskap 2 (alternativt Kemi 1 samt Fysik 1). Det är alltså bara två kurser som du behöver lägga till och det kan du göra inom ditt individuella val. Här kan du läsa lite mer om arkitekt yrket: https://www.gymnasium.se/sok/arkitekt#moreAboutSearch

Du kan söka så många skolor du vill och göra så många färdighetsprov som du vill. När du fyller i din ansökan till gymnasiet måste du rangordna de olika valalternativen. Alltså, det du vill läsa först sätter du som alternativ ett, det du näst helst vill komma in på som alternativ två och så vidare. Om du kommer in på ditt förstahandsval stryks de andra valen du gjort och kommer du in på ditt andrahandsval sätts du automatiskt som reserv på ditt förstahandsval och de val du rangordnat lägre stryks då.

Lycka till med dina studier! /Petra,SYV