Sök utbildning 👉

Vad behöver man för meritvärde för att komma in på Naturvetenskapliga programmet?

11 nov 2017
Hej!
Jag går i 8an och jag har enda sen jag var liten velat bli veterinär. Men...
Jag är väääldigt nervös för vad som krävs och jag har väldigt hög prestationsångest och är rädd för att jag kommer ha för låga betyg och poäng för att komma in på natur (jag vill då gå naturvetenskapsgymnasiet).
Än sålänge har jag:
Matte: D (kämpar mig uppåt)
Biologi: A
Fysik: C
Kemi: C
Finns det någon minimal och maximal poäng för vad man bör ha för att komma in? Helst så nära Västra Götaland som möjligt!

12 nov 2017

Du behöver inte känna dig nervös, du kan ju inte göra mer än din bästa. Det genomsnittliga poängen för Naturvetenskapsprogrammet var förra antagningen 272,3 poäng om man räknar i hela Sverige. Men detta kan ändra mycket beroende på vilken skola man väljer. Om du vill se antagningsstatistiken för specifika skolor där du bor så kan du gå in på den här sidan: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/antagningspoang-7542. Där väljer du först ort och sen söker du vidare på skolorna du är intresserad av.

För att komma in på veterinärutbildningen på universitetet krävs det: grundläggande behörighet, fysik 2, biologi 2, kemi 2 samt matte 4. Läser du dessa kurser blir du behörig till att söka. När det kommer till betyg var det hösten 2015 mellan dessa antagningspoäng 21,32 - 21,60. Dock kan det skilja sig lite från år till år och i vilken urvalsgrupp man hamnar. Söker du med högskoleprovet krävs det även där höga poäng. Får du inte tillräckligt höga betyg i gymnasiet finns möjligheten att betala för att göra prövningar på Vuxenutbildning/Komvux och på så sätt höja sina betyg. Men tänk på att matte är ett viktigt ämne för veterinärutbildningen så du behöver lägga ner mycket tid på det.