Sök utbildning 👉

Vad är behörigheten till Tandhygienist?

21 nov 2017
Hej
Jag läser nu första året på Barn och fritidsprogrammet och jag fick veta att jag kan söka till högskola/ universitet efter gymnasiet bara jag tar behöriga ämne till tandhyginist. Jag vill bli tandhyginist och nu undrar jag om det är sant isåfall vilka ämne behöver jag till behörighet.?

21 nov 2017

Tandhygienistprogrammet är 180 högskolepoäng, eller 3 år. Utbildningen kräver grundläggande behörighet plus matematik 2, naturkunskap 2 och samhällskunskap 1b / 1a1+1a2. På Barn- och fritidsprogrammet behöver du först och främst lägga till kurser så du får grundläggande högskolebehörighet om du inte har gjort det redan. Det innebär att du lägger till Engelska 6 och Svenska 3. Sedan ska du lägga till kurserna för den särskilda behörigheten, alltså matte 2 och naturkunskap 2. Samhällskunskap 1a2 ska du redan ha på Barn- och fritidsprogrammet så den ska du inte behöva lägga till. Om du inte skulle få plats med det under din gymnasietid så kan du fortsätta på Komvux/Vuxenutbildning efteråt. Du kan läsa mer om yrket här: https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/tandhygienist-11507.