Sök utbildning 👉

Vilket program ska jag välja om jag vill bli mäklare?

21 nov 2017
Hej!

Jag undrar också vad en ekonom gör?

21 nov 2017

Vad kul att du vill bli mäklare! För mäklarutbildningar behövs det grundläggande behörighet, matematik 3b/3c och samhällskunskap 1b/1a1+1a2. De program som ger direkt behörighet är Naturvetenskapsprogrammet, Teknikprogrammet eller Ekonomiprogrammet inriktning Ekonomi. Så du kanske vill titta lite extra på dom och se vilken du tycker kan passa dig bäst.

Som ekonom kan du till exempel arbeta med marknadsföring och försäljning, budgetering och ekonomisk planering, redovisning och revision samt utredningsarbete. Framtida arbetsområden är bland annat banker, försäkringsbolag, finansbolag, reklam, information och konsultverksamhet. Ekonomer finns dock inom alla branscher på arbetsmarknaden och arbetsuppgifterna kan därför variera beroende på inriktning. Vanliga arbetsuppgifter för gymnasieekonomer kan vara administration av löner och handläggning av låneansökningar. Du kan läsa mer om yrket här: https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/ekonom-11067.