Sök utbildning 👉

Vad krävs för att ta studenten?

07 dec 2017
Hej, har försökt leta svar om vad som krävs för att ta studenten, plus min egna skol syv sa att man måste ha läst 2 kurser av språk. Men det står inte på den här hemsidan.
Så jag frågar: Kan det va olika i olika skolor?
Om annars, kan jag ta studenten från min sam linje international section på KG om jag har F i matte 2b och naturvetenskap?

07 dec 2017

Nej, det kan inte vara olika vid olika skolor.

För att nå en gymnasieexamen (yrkes- eller högskoleförberedande) ska du ha minst 2250 godkända gymnasiepoäng på en utbildning som omfattar 2500 gymnasiepoäng. Man ska även ha godkända betyg i kurserna: svenska (eller svenska som andraspråk) 1, engelska 5 och matematik 1 samt en kurs gymnasiearbete, 100 poäng.

För en högskoleförberedande examen och för att få läsa på universitet och högskola krävs det att du har grundläggande behörighet. Du har grundläggande behörighet om du har:

• Godkänt i minst 2250 av 2500 gymnasiepoäng, ett godkänt gymnasiearbete samt godkänt i svenska 1,2 och 3/svenska som andraspråk 1, 2 och 3, Engelska 6 och Matematik 1.

För en examen måste du ha läst alla kurser som ingår i ditt program men du får ha underkänt i 250 poäng. En elev som inte uppnått kraven för gymnasieexamen får istället ett studiebevis. Tala med dina lärare eller din SYV igen så det blir klart för dig vad det är som saknas för dig.