Sök utbildning 👉

Vilket gymnasieprogram bör jag gå om jag vill bli kiropraktor?

07 dec 2017
Hej!
Jag är en tjej på 15 år som är väldig förvirrad och osäker när det kommer till att välja en gymnasielinje.
Jag har tänkt mig en framtid som en kiropraktor och hade då främst behövt gå någon form av naturvetenskaplig linje. Jag är dock rädd att jag inte kommer klara den naturvetenskapliga linjen i med att jag inte är särskilt stark i No ämnen, tycker dock om No ämnena, särskilt biologi.
Jag är bättre i So ämnen men tycker att de flesta är väldigt sega och tråkiga, kan jag fortfarande komma in på kiropraktor-högskolan om jag väljer samhälle? Vilka linjer behöver jag i sådana fall komplettera? Kan jag komplettera det under gymnasiet eller måste jag gå på komvux?

Det står alltså mellan dessa 3 linjer:
- Natur, samhällsvetenskaplig, 1
- Samhäll, Beteende, 2
- Samhäll, samhällsvetenskaplig, 3

Vilken borde jag gå?

//Stressad tonåring, tacksam för svar :)

08 dec 2017

Vad tråkigt att du känner dig så osäker, men det är jättebra att du funderar på ditt yrkes och gymnasieval! För att kunna söka till kiropraktorprogrammet på Skandinaviska Kriropraktorhögskolan behöver du ha grundläggande behörighet samt särskild behörighet avseende: Fysik 1, Kemi 1, Bilogi 1 (eller Naturkunskap 2) och Matte 1 och 2. Vidare så är tidigare erfarenhet från sjukvård, idrottsledarutbildning samt terapeutyrken är meriterande. Om du inte uppfyller kraven på särskild behörighet finns möjlighet att komplettera dina betyg med hjälp av skolans naturvetenskapliga baskurser.

Vilket program du än väljer på gymnasiet så finns alltid möjligheten att välja till kurser inom individuellt val, komplettera senare på Komvux och att gå naturvetenskapliga baskurser. Om vi jämför dina tre val av program så skulle det bli så här:

1. Naturvetenskapsprogrammet med inriktning Naturvetenskap och samhälle: Du blir behörig till kiropraktorutbildningen direkt.

2. och 3. Samhällsvetenskapsprogrammet med inriktningen Beteendevetenskap eller med inriktningen Samhällsvetenskap: Du behöver lägga till Fysik 1, Kemi 1, Bilogi 1 (eller Naturkunskap 2) .

Hoppas du kan ta ett bra beslut nu när du har den informationen. Du kanske kan fråga din NO-lärae om vad du kan göra för att förbättra dig i dessa ämnen så att du känner dig säkrare på dessa inför gymnasiet.

Lycka till med valet! /Petra,SYV