Sök utbildning 👉

Vad är behörigheten för arkitekt?

13 jan 2018
Hejsan, jag går samhällsprogrammet med inriktning beteende eftersom det var den enda inriktningen som fanns på min skola. Jag vill läsa vidare till arkitekt efter gymnasiet men vet att jag måste lägga till vissa kurser för att kunna komma in där. Hade du kunna hjälpa mig med vilka kurser samt skriva exakt vilka ämnen jag behöver för att kunna söka in till arkitekt? :) tack snälla på förhand

14 jan 2018

Vad roligt att du är intresserad av arkitektur! Om du vill bli arkitekt kan du efter gymnasiet välja att läsa ett renodlat arkitektprogram, ett civilingenjörsprogram med inriktning mot arkitektur eller ett byggnadsingenjörsprogram med inriktning mot arkitektur.

Beroende på utbildning kan kraven variera så kom ihåg att du måste kolla med respektive högskola/universitet som du vill gå på! Men här är ett exempel: för arkitektutbildningen på KTH i Stockholm, Chalmers i Göteborg, Lund och UMA i Umeå är behörighetskraven: Matematik 3b alternativt 3 c, Samhällskunskap 1 b alternativt 1a1+1a2, Naturkunskap 2 (kan ersättas med Kemi 1 samt Fysik 1).

Här kan du kolla upp alla kurser som ingår i Samhällsprogrammet med inriktning beteende så att du kan se vilka som du behöver lägga till : https://www.gymnasium.se/sok/samhallsvetenskapsprogrammet#moreAboutSearch.