Sök utbildning 👉

Vad krävs för att bli läkare eller tandläkare?

15 jan 2018
Jag undrar om att vad är det krävs för att kunna komma in i tandläkare utbildning eller vanlig läkare i grundnivå utbildning i universitet? Jag läser just nu andra året i natur och samhälle vetenskap linje i gymnasiet och är lite osäkert att vad skulle jag tänka på mer just nu, typ måste jag läsa fysik 2, biologi 2, kemi 2 och matematik 4 eller matematik 5? eller finns det mer ämne som jag ska tänka på?
Kan du va snäll och förklara vilka ämnena och snittbetyg ska jag tänka på för att komma in i Chalmers universitet i linje tandläkare eller vanlig läkare?
tack på förhand :)
Mvh Mirveys

16 jan 2018

Hej Mirveys,

Om du vill bli Tandläkare eller läkare så ska du inte studera på Chalmers. Läkarprogrammet finns vid sju lärosäten i Sverige: Karolinska Institutet, Lunds Universitet, Uppsala Universitet, Göteborgs Universitet, Linköpings Universitet, Umeå Universitet och Örebro Universitet.

Behörigheten är grundläggande behörighet + Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2 och Matte 4 för båda programmen. Antagningspoängen för läkarprogrammet kan se olika ut beroende på var i Sverige du studerar men oftast ligger det mellan 21,5-22,5 poäng och det är hög konkurrens för platserna till läkarprogrammet. För att få t.ex. 22,5 poäng behöver man A i alla ämnen som ger 20,00 poäng och fulla meritpoäng som är 2,5. Intagningspoängen på Tandläkarprogrammet på universitet/högskola brukar ligga mellan 20 - 22 poäng.

Prata med Studie-och yrkesvägledaren i din skola så du får hjälp med vad du behöver göra för att nå dina mål.