Sök utbildning 👉

Kan jag bli lärare efter ett yrkesprogram?

16 jan 2018
Hej! Jag undrar om man kan gå en yrkeslinje för att bli lärare? Eller hur fungerar det om man går naturlinjen på 4 år! (Då jag tränar och inte hinner plugget) för på min syrras skola är det 4 åriga programmet typ "sär" och de vill jag inte gå!
Jag har nämligen för mig att man kan gå samhällslinjen men jag hatar SO, jag hade helst velat bli hemkunskapslärare eller typ biologilärare

16 jan 2018

Bra val av gymnasieprogram för dig som vill bli lärare är något av de högskoleförberedande programmen till exempel Samhällsvetenskaps-, Naturvetenskaps-, Teknik- eller Ekonomiprogrammet. Väljer du att läsa ett yrkesprogram måste du tänka på att läsa till de ämnen du behöver för att ha den behörighet som krävs för att läsa lärarprogrammet. Beroende på vilka ämnen du vill undervisa i samt vilken nivå du vill undervisa på skiljer sig kraven på vilken behörighet du behöver. Därför är det svårt att säga vad du behöver för behörighet om du inte vet vilken typ av lärare du vill bli. Här kan du läsa mer om hur man blir lärare: https://www.lararforbundet.se/artiklar/sa-blir-du-larare.

Gällande om du kan gå Naturvetenskapsprogrammet på 4 år så är det bäst att du kontaktar den skola du vill söka till för att höra vad dom anser om det.