Sök utbildning 👉

Vad är skillnaden på inriktningarna på Handels- och administrationsprogrammet ?

23 jan 2018
Hej!
Jag är väldigt fundersam över vilken inriktning jag vill gå på handel och adminstratiosns programmet och jag vill veta skillnaden mellan inriktningen säljare och företagare

24 jan 2018

På Handels- och administrationsprogrammet kan du välja mellan två inriktningar; Administration service och Handel och service.

Administrativ service
Inriktningen Administrativ service passar dig som är intresserad av tillexempel kommunikation, ekonomi och kundservice. Inriktningen ger dig kunskaper om att sköta och organisera arbetsuppgifter inom företag och offentliga myndigheter. När du har gått inriktning på gymnasiet kan du bland annat bli:

• Ekonomiassistent
  • Personalassistent
  • Kommunikatör
  • Receptionist

Handel och service
Om du efter gymnasiet är intresserad av att arbeta eller driva en egen butik får du en bra start på inriktningen Handel och service. På Handel och service får du fördjupande kunskaper om handel, marknadsföring, kundservice och allt annat som har med butik och försäljning att göra. Efter din tid på gymnasiet kan du bland annat arbeta som:

• Butikssäljare
  • Marknadsförare
  • Varumottagare

Hoppas du har fått en översikt över de två inriktningarna. Du kan även kolla exakt vilka kurser som ingår i varje inriktning om du kollar under rubriken "Programstruktur! här: https://www.gymnasium.se/sok/handels-och-administrationsprogrammet#moreAboutSearch.

Lycka till med valet! /Petra,SYV