Sök utbildning 👉

Kan jag bli djurskyddsinspektör efter ett yrkesprogram?

06 feb 2018
Hej! Jag funderar bland annat på att bli djurskyddsinspektör och har då läst att man då kan vara utbildad lantmästare för att bli det. Men jag vill gärna gå något yrkesförberedande program som VO eller BF. Funkar det att komma in på lantmästar utbildningen sen då? Eller måste jag läsa till många ämnen? Eller är det bara Natur som gäller i så fall?

07 feb 2018

Det finns lite olika vägar om du vill bli djurskyddsinspektör. Så här skriver Djurinspektörernas riksförening:

"De som arbetar som djurskyddsinspektörer är ofta agronomer, lantmästare inriktade på husdjur, veterinärer eller miljö- och hälsoskyddsinspektörer. Andra lämpliga utbildningar är biologutbildningen eller etologi- och djurskyddsprogrammet på SLU."

Läs mer på deras sida här. http://www.dirf.se/jobba-som-inspektor

Det som är gemensamt för de olika utbildningarna är att de är högskoleutbildningar, så du behöver till att börja med grundläggande högskolebehörighet vilket är möjligt att få på alla program. Men sedan måste du också ha den särskilda behörigheten som programmet du vill gå kräver.

Till exempel agronom kräver Biologi 2, Fysik a1 (alternativt Fysik 1b1+1b2), Kemi 2 och Matematik 4. Det kan man bara få på Naturvetenskapsprogrammet med natur inriktning. Här kan du läsa mer om agronom: https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/agronom-11444

Du kan kolla upp behörigheten för de olika utbildningsvägarna och sedan försöka se till att du får med de kurser du behöver i ditt gymnasieval. Det kommer troligtvis inte att vara möjligt att få all behörighet från ett yrkesprogram och då får du läsa på Komvux/vuxenutbildning efter gymnasiet för att kunna söka till det högskoleprogram du vill.