Sök utbildning 👉

Vilka program passar om man vill bli civilingenjör?

12 feb 2018
Hej!

Jag är kontaktperson åt en kille som ska söka efter gymnasieprogram nu innan 15e februari i Malmö. Han är ute efter att bli civilingenjör, men är osäker på vilka alternativ på program han kan välja mellan. Det givna är naturvetenskapligt program, men är det möjligt att läsa andra gymnasieprogram och ändå bli behörig för vidare utbildning på universitet och läsa till ingenjör?

Meryem

13 feb 2018

Hej Meryem,

Det finns olika inriktningar inom Ingenjörsyrket men de flesta har behörighetskravet Fysik 2, Kemi 1 och Matte 3c. Ibland kan det även behövas Matte 4. Den behörigheten får du från både Teknikprogrammet inriktning Teknikvetenskap och Naturvetenskapsprogrammet inriktning Naturvetenskap. Kanske är Teknikprogrammet lite mer anpassat för de som vill bli ingenjörer, man kan till exempel gå ett fjärde år på Teknikprogrammet och bli gymnasieingenjör.

Det går att välja andra program men då måste man lägga till kurser och man brukar vanligen få lägga till två extra kurser i sin gymnasieutbildning. Här kan du se vilka kurser som måste läggas till om han väljer något annat program: http://www.utbildningsinfo.se/gymnasieskola/2.323/behorighetsvisaren-1.3591.

Civilingenjörsutbildningar är fem år långa, medan högskoleingenjörsutbildningar är på tre år. Det finns över 200 st olika civilingenjörs- och högskoleingenjörsutbildningar att välja på i Sverige fördelat på cirka 30 olika skolor. Saknar man den behörighet man behöver efter gymnasiet finns möjlighet att läsa ett tekniskt basår eller en teknisk bastermin på någon av de tekniska högskolorna. Läs mer om yrket här: https://www.studentum.se/utbildning/civilingenjor-utbildningar#moreAboutSearch.