Sök utbildning 👉

Kan jag bli veterinär efter Samhällsprogrammet?

15 feb 2018
Hej, jag vill bli veterinär i framtiden men jag har hört att det är väldigt mycket plugg i naturvetenskapsprogrammet och dessutom finns inte det programmet på gymnasiet jag har sökt till. Så jag har då sökt till Ingrid Segersteds gymnasium, vilket jag antagligen kommer in på, och samhällsprogrammet. Då jag hört från min SYV som jobbar på min grundskola just nu, att man inte måste ha gått naturvetenskapsprogrammet på gymnasiumet för att sedan kunna plugga vidare och bli veterinär. Utan det går lika bra att välja samhällsprogrammet som jag då gjort, men att man lägger till högskolebehörighet och sedan pluggar vidare på en högskola eller universitet. Men stämmer vetkligen detta?

16 feb 2018

Det stämmer inte riktigt. Men visst kan du slutligen bli veterinär oavsett vilket gymnasieprogram du har gått. På Samhällsprogrammet har du redan grundläggande högskolebehörighet, så det behöver du inte lägga till. För att bli veterinär är behörigheten är grundläggande behörighet + Biologi 2, Kemi 2, Fysik 2 och Matte 4. Du måste alltså lägga till alla dessa kurser.

Du kan försöka lägga till så många du kan under din gymnasietid men normalt så får man bara lägga till 2 kurser. Det du inte hinner med kan du sedan läsa på Komvux/vuxenutbildning efter gymnasiet. Man måste också tänka på att det är viktigt att man har tillräckligt hög meritpoäng för att komma in på veterinärprogrammet. Det brukar ligga väldigt högt, över 20 poäng, vilket betyder A i alla ämnen. Så ofta kan man också behöva läsa upp sina betyg i kurser man redan har på Komvux för att få tillräckligt högt meritvärde.

Du får fundera på om du tycker det är värt att läsa så mycket extra för att få bli veterinär eller om du vill tänka om. Det finns ju många arbeten som har att göra med djur förutom veterinär. Här kan du läsa mer om olika yrken relaterade till djur och naturbruk: https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/yrken-naturbruk-10985.