Sök utbildning 👉

Hur blir jag sjukgymnast efter Humanistiska programmet?

27 feb 2018
Hej! Jag går i ettan på gymnasiet och läser humanistiska programmet. Om jag i framtiden vill läsa till sjukgymnast, vilka kurser måste jag ha läst då? Vår syv är aldrig i skolan så har inte kunnat få svar från henne.

28 feb 2018

För att utbilda sig till sjukgymnast, eller fysioterapeut, som det nu heter, så måste man ha högskolebehörighet. Det har du ju redan från Humanistiska programmet. Sedan behöver du en särskild behörighet. Den är Idrott och hälsa 1, Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2

Av kurserna för särskild behörighet så saknar du Matte 2 och Naturkunskap 2. Du kan prata med din Studie-och yrkesvägledare, rektor eller en lärare om möjligheterna att lägga till dessa kurser inom ditt individuella val. Här kan du se vilka kurser som ingår i ditt program: https://www.gymnasium.se/sok/humanistiska-programmet#moreAboutSearch.