Sök utbildning 👉

Vika kurser krävs för att bli tandläkare?

06 mar 2018
Hej jag heter Abdulkader jag vill veta hur man kan bli tandläkare??
Jag har ingen ämnen jag vill veta vad behöver o jag kommer fllyer 20 år
Så vad behöver jag att studera i Komvux för grundämnen o gymnasietämnen
Obs : har ingen ämnen bara svenska D

06 mar 2018

Hej Abdulkader,

Vad roligt att du vill bli tandläkare!  För att bli Tandläkare är behörighetskraven på universitet/högskola följande: grundläggande behörighet, Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2 och Matte 4. Så så länge du får med dig dessa kurser i din gymnasieutbildning på Komvux så blir du behörig.

Intagningspoängen på Tandläkarprogrammet på universitet/högskola brukar ligga mellan 20 - 22 poäng, det kan variera beroende på var i landet man söker och om man söker till höstterminen eller vårterminen. Utbildningen tar 5 år. Om man har 22,5 poäng som är max betyder det att man har A i alla ämnen plus högsta meritpoäng som är 2,5. Så som du förstår så är det höga betyg i alla ämnen i som gäller om man vill bli tandläkare.

Ta kontakt med Studie-och yrkesvägledare på Komvux så går du hjälp med att göra upp en studieplan.