👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Hur blir jag psykolog efter Barn-och fritidsprogrammet?

12 mar 2018
Hej! Ska börja första året på barn och fritid, linjen lät väldigt rolig tills jag förstod att man endast läste A kurser, alltså matte1a, naturkunskap 1a mm. Vill förmodligen bli psykolog och för att komma in på högskola så måste man väl även läsa B- kurser, alltså svenska1 &2b mm, detta gör mig väldigt förvirrad och jag tror att denna linjen som kändes så rätt kanske inte är den bästa utbildningen.. snälla kan du förklara vad det är jag behöver lägga till för att kunna komma in på högskola, om jag även behöver läsa B-kurser och hur jag gör då?

13 mar 2018

Vad roligt att du vill bli psykolog! För att bli behörig till psykologutbildningen på universitet/högskola krävs det grundläggande behörighet, Matte 2a/2b/2c och Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Om du vill ha behörighet direkt kan du få det av t.ex. Naturvetenskapsprogrammet, Teknikprogrammet, Estetiska programmet, Ekonomiprogrammet och Samhällsvetenskapsprogrammet.

Om du väljer att läsa Barn-och fritidsprogrammet måste du först lägga till kurser så att du får grundläggande behörighet. Detta  innebär att du ska lägga till och få godkänt i svenska 2 och 3 och Engelska 6. Den grundläggande behörigheten brukar inte vara några problem med att få med sig även om du väljer ett yrkesprogram. Men sedan måste du ha den särskilda behörigheten också. När det gäller den måste du kolla med skolan du vill gå på att kurserna erbjuds så att du kan lägga till dom som individuellt val eller extra kurser. Men troligtvis hinner du inte med alla kurser under gymnasietiden.

Eftersom du inte börjat än och det fortfarande är ett omval så har du tid att fundera igenom om du ska byta till ett högskoleförberedande program. Prata med din Studie-och yrkesvägledare på skolan om du behöver hjälp med att tänka igenom din plan.

Här kan du läsa mer om Psykolog: https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/psykolog-11372.