Sök utbildning 👉

Vilka yrken liknar tandläkare?

18 mar 2018
Hejsan, jag går teknik linjen och vill bli tandläkare och då plugga på komvux de ämnena jag behöver. Men märkt att man behöver otroligt höga betyg för och komma in och kommer nog ej kunna nå dessa. Sedan är det 5 år att plugga om jag ens kommer in. Undrar om det finns något lättare inriktning man kan komma in på som ändå har med ta skönare att göra. Eller om ni har andra tips för har ingen aning vad hag vill bli annars. Vågar inte snacka med min syv i skolan då hon bara kommer dum förklara mig. Kan man gå till syv på andra skolor?

18 mar 2018

Du kan ju kolla upp liknande yrken som tandsköterska, tandhygienist och tandtekniker och se om nån av dessa skulle intressera dig. Du kan också få inspiration om du tittar på yrkesguiden här: https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/. Man kan inte gå till en Studie-och yrkesvägledare i andra gymnasieskolor men du kan ju kanske ta kontakt med en Studie-och yrkesvägledare på universitetet/högskolan du skulle vilja börja på sedan. Eller ge din nuvarande SYV en chans, det kanske inte blir så illa som du tror.