👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Hur blir man präst?

31 mar 2018
hej det är så att jag går nu i sjuan och funderar över att bli präst och läsa till det programmet i gymnasiet hur många betyg måste jag ha för att kunna göra det

03 apr 2018

Vad roligt att du vill bli präst! För att kunna läsa vidare till präst efter gymnasiet så behöver du grundläggande behörighet + Historia 1 b och Samhällskunskap 1b. Sedan behöver du läsa en magister i religionsvetenskap eller teologi på högskola/universitet. Antagningspoängen brukar inte vara så hög till dessa kurser men det varierar mellan skolor. Du kan kolla antagningsstatistiken till den skola du vill gå på Uhr.se. Efter magisterexamen måste du bli antagen som prästkandidat av biskopen i ett av Svenska kyrkans stift. Du kan läsa mer om vad som krävs för att bli präst på Svenska kyrkans sida här: https://www.svenskakyrkan.se/utbildningsinstitutet/att-bli-prast.