Sök utbildning 👉

Vad är behörigheten för läkarprogrammet?

08 apr 2018
Hej, jag går i en internationell skola i Malaysia och kommer börja läsa IB programmet nu till hösten. Jag vill bli kirurg i framtiden och undrar vilka kurser jag kommer behöva ta, och om det krävs att jag får 7or i alla ämnen? Eftersom att IB inte ger mig möjligheten att läsa alla naturvetenskapliga ämnen samtidigt är min plan att jag ska läsa upp dom ämnena jag behöver på distans efter gymnasiet. Kommer jag behöva läsa alla NO-ämnen HL eller räcker SL? Jag tänker läsa Biologi HL nu på gymnasiet och ska sen läsa upp Fysik och Kemi efter. Jag har även hört att matte 4 är ett krav, och inom IB världen, vad motsvarar den kursen?

Tack på förhand, Matilda.

09 apr 2018

Hej Matilda,

Vad roligt att du vill bli kirurg! Behörighetskraven för läkarprogrammet på universitet/högskola i Sverige är följande: grundläggande behörighet, Fysik 2, Kemi 2, Biologi 2 och Matte 4. Utbildningen är 5,5 år lång.

Efter läkarutbildningen måste man genomföra och bli godkänd på Allmäntjänstgöringen, AT, som ligger mellan 18-21 månader. Efter AT gör man ett prov och det ger en läkarlegitimation. Efter hela denna utbildning och AT kan man specilalisera sig i ett visst område, t.ex. kirurgi, barnläkare osv. Specialtutbildningen är ytterligare 5 år lång. Här kan du läsa mer om läkaryrket och hur man kan utbilda sig: https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/lakare-11129 och här kan du läsa om vilka kurser som IB-programmets kurser motsvarar: https://antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/International-Baccalaureate/For-dig-som-ska-ta-en-IB-examen-2014-eller-senare/Sarskild-behorighet/.

Antagningspoängen för läkarprogrammet kan se olika ut beroende på var i Sverige du studerar men oftast ligger det mellan 21,5-22,5 poäng och det är hög konkurrens för platserna till läkarprogrammet. För att få t.ex. 22,5 poäng behöver man A i alla ämnen som ger 20,00 poäng och fulla meritpoäng som är 2,5.