Sök utbildning 👉

Vad krävs för att bli kirurg?

16 apr 2018
Hej!
Jag undrar vilken gymnasielinje man ska gå om man eventuellt vill bli kirurg och vad som krävs?
MvH

17 apr 2018

Vad roligt att du vill bli kirurg! Behörighetskraven för läkarprogrammet på universitet/högskola i är följande: grundläggande behörighet, Fysik 2, Kemi 2, Biologi 2 och Matte 4. Den behörigheten får man från Naturvetenskapsprogrammet med inriktningen Natur.

Efter läkarutbildningen måste man genomföra och bli godkänd på Allmäntjänstgöringen, AT, som ligger mellan 18-21 månader. Efter AT gör man ett prov och det ger en läkarlegitimation. Efter hela denna utbildning och AT kan man specilalisera sig i ett visst område, t.ex. kirurgi, barnläkare osv. Specialtutbildningen är ytterligare 5 år lång. Här kan du läsa mer om läkaryrket och hur man kan utbilda sig: https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/lakare-11129.

Antagningspoängen för läkarprogrammet kan se olika ut beroende på var i Sverige du studerar men oftast ligger det mellan 21,5-22,5 poäng och det är hög konkurrens för platserna till läkarprogrammet. För att få t.ex. 22,5 poäng behöver man A i alla ämnen som ger 20,00 poäng och fulla meritpoäng som är 2,5.